Prizma FM Zrt.
2025. július 31 - Prizma Marketing

A tisztaság ereje: Hogyan támogatja a tiszta és rendezett munkahely a munkavállalók jólétét?

Ismeri azt az érzést, amikor hosszabb idő után teljesen rendet rak egy helységben, és megkoronázza a portörlés-porszívózás-felmosás szentháromsággal? Hirtelen minden átláthatóvá válik, a szobára más szemmel néz, jól esik ott tartózkodni, és nem érti, hogy volt képes elviselni az előző állapotot, mert az eluralkodó káosz a teljesítménye, hangulata rovására ment. Egy nagytakarítás után mindig fogadalmat teszünk, hogy ezentúl jobban igyekszünk fenntartani ezt az állapotot.

Ez a munkahelyen is ugyanúgy érvényesül, mert a környezet, amelyben dolgozunk, jelentős hatással van a közérzetünkre, motivációnkra és hosszú távú elkötelezettségünkre. A tisztaság és rend szeretete alapvető, de hogyan alakítja pontosan a tiszta munkahely a dolgozók hozzáállását? Ebben a cikkben megvizsgáljuk a tiszta munkakörnyezet pszichológiai hatásait, és azt, hogy milyen károkat okozhat egy cégnek a professzionális takarítás hiánya.

 

  Érvényesül a „betört ablak elv”

 

Bár a „betört ablak elv” eredetileg a városi bűnözés és társadalmi viselkedés kapcsán született kriminológiai elmélet, meglepően releváns következtetéseket vonhatunk le belőle a munkahelyi pszichológiára vonatkozóan is. Az elmélet nevét az a példa adta, hogy ha egy épület ablakát betörik, és az hosszú ideig kijavítatlan marad, az azt a benyomást kelti, hogy senki nem törődik azzal a házzal. Hamarosan több ablakot betörnek, ami hatással lesz a teljes utcaképre, a rendezetlenség, elhanyagoltság a környéken pedig azt sugallja, hogy „itt mindent lehet, mert senki nem törődik vele úgysem.” A szemetelés, graffitik, rongálás abból ered, hogy a szabályokat nem tartják be, – tehát a betört ablakok, graffiti, általános elhanyagoltság – ösztönözheti a további hanyagságot, sőt akár az antiszociális viselkedést is. Az alapgondolat az, hogy az ilyen apró jelek azt közvetítik: senkit sem érdekel, így a normák fellazulnak, és a biztonság is csökken.

 

Pontosan ugyan ez a jelenség játszódik le a munkahelyeken is.

 

Miért zuhan a munkamorál, a termelékenység, a motiváció? Ha felmerülnek egy munkahelyen ezek a gondolatok, annak oka könnyen lehet egy rendezetlen, kaotikus, koszos iroda, az elromlott berendezések elhanyagoltsága.

 

Röviden tehát, a munkahelyi "betört ablak" nem feltétlenül szó szerint értendő, ezek lehetnek például túlcsorduló szemetesek, zsúfolt, rendetlen íróasztalok és közös terek, koszos konyhák vagy mosdók, rossz világítás vagy meghibásodott eszközök, lepattogzott festék, penészes falak vagy elhasználódott bútorzat is.

 

 

A tiszta munkahely hatása a munkamorálra és elkötelezettségre

 

A negatív körülmények tehát egyértelműen negatív eredményeket szülnek; de hogyan hat ez a másik irányba? Pontosan úgy, ahogy az előbbi példa alapján gondolnánk: A tiszta környezet az egészségmegőrzés, és az általános jó közérzet és a produktivitás miatt is nagyon fontos, ráadásul mindenkinek természetes igénye, hiszen, ha belegondolunk, mi magunk sem szeretnénk a munkánkat koszban és szemétben, penészes falak mellett, büdös irodában végezni.

 

Egy rendszeres takarítási rutinnal fenntartott irodában csökken a betegségek terjedése. A por, baktériumok és vírusok szűkebb körben mozognak, ami kevesebb táppénzes napot és magasabb termelékenységet eredményez. Egy 2025-ös tanulmány során például 42 szervezet, több mint 31 000 dolgozójával végeztek felmérést 18 hónap alatt. Ennek eredménye, hogy a betegszabadságok száma átlagosan 27%-kal csökkent, különösen nyitott irodákban, ahol 31%-os javulás volt mérhető olyan a tisztán tartott és higiéniai előírásokat betartó irodákban.

 

Mentális fókusz és kreativitás

 

A rendetlen asztalok és zsúfolt terek zavaróak lehetnek. A pszichológusok szerint a fizikai rend elősegíti a mentális rendezettséget. Több kutatás bizonyította már, hogy a minimalista környezetben dolgozók 40%-kal gyorsabban oldottak meg komplex feladatokat, mivel kevesebb külső inger terhelte őket, így jobban tudtak fókuszálni.

 

A munkáltatói törődés jele

 

Amikor egy cég beruház a munkahely tisztaságába, a dolgozók úgy érzik, hogy értéket képviselnek számukra. Ez növeli a bizalmat és a hűséget. Egy felmérés szerint a tisztaságra odafigyelő vállalatoknál 50%-kal magasabb a dolgozói megmaradási arány.

 

A kellemes környezet élményét tovább fokozhatják a szobanövények és a kisebb zöld övezetek, téli kert. A növények nemcsak dekoráció, hanem egyrészt javítják a levegő minőségét, csökkentik a stresszt, és kreatívabbá teszik a csapatot. Az Exeter University kutatója, Dr Chris Knight kísérletben a növényekkel felszerelt irodákban dolgozók 15%-kal magasabb elégedettséget mutattak.

 

Az irodában létre hozhatunk relaxációs zónákat is. Egy fotelokkal és csendes környezettel ellátott sarok lehetőséget ad a mentális feltöltődésre.

 

Büszkeség és magabiztosság

 

Egy tiszta, rendezett iroda nemcsak esztétikai élményt nyújt, hanem pozitívan hat az ott dolgozók közérzetére és teljesítményére is, hiszen egy munkavállaló magabiztosságát is nagyban elősegíti, ha büszke lehet a munkahelyére: amikor a munkakörnyezet ápolt és professzionális, az ott dolgozók magabiztosabban végzik feladataikat, és elégedettséggel azonosulnak munkahelyükkel. Ez a fajta önbizalom különösen felértékelődik akkor, amikor ügyfelek vagy partnerek érkeznek, vagy akár csak ismerősüknek, családjuknak mesélnek arról, hogy hol dolgoznak. Egy tiszta iroda az első benyomás része, és azonnal azt sugallja, hogy a cég igényes, megbízható és jól szervezett. Az ilyen környezetben dolgozók természetesebb könnyedséggel és hitelesebben képviselik vállalatukat. Így a rend nem csupán higiéniai vagy vizuális kérdés, hanem fontos üzleti eszköz is. Röviden: jó hírét kelti a cégnek, ha a munkakörnyezet higiénikus és rendezett.

 

Szociális kohézió

 

A tiszta munkahely nem csupán higiéniai kérdés. A pszichológiai hatások, a kényelmi extrák és a dolgozói elismerés összhangja hosszú távú pozitív változásokat hozhat. A beruházás a környezetbe nem költség, hanem stratégiai lépés a versenyképesség és a boldog munkaerő megteremtése érdekében, hiszen egy szép közösségi helyen szívesen töltünk időt, ahol pedig jól esik tartózkodni, ott könnyű megtartani tapasztalt, elkötelezett, szakmailag rátermett munkaerőt.

 

Van szükségem takarító cégre, vagy meg tudom oldani házon belül?

 

Takarításra mindenképp szükség van, mindegy mekkora cégről, munkaterületről van szó, ez vitán felül áll. Az viszont nem minden esetben egyértelmű, hogy egy adott cégnek szüksége van-e ehhez külső munkaerőre, szakértői segítség bevonására.

 

Munkaterülettől függően igen súlyos károkat tudunk magunknak okozni a „jólvanazúgy” hozzáállással. A nagyobb területű, illetve speciális igényekkel rendelkező munkahelyek takarítását a legtöbb cég külső takarítócég igénybevételével oldja meg. Nem véletlen, hiszen a professzionális takarítócégek rendelkeznek a megfelelő eszközökkel, szakértelemmel és kapacitással ahhoz, hogy gyorsan, hatékonyan és magas színvonalon végezzék el a munkát.

 

Összegzés: A tisztaság, mint a munkamorál csendes motorja

 

A munkahelyi környezet nem csupán a fizikai munkavégzés terepe, hanem meghatározó pszichológiai tényező is. A cikkben bemutatott „betört ablak elv” rávilágít arra, hogy a környezet állapota üzenetet közvetít: ha elhanyagolt, az közömbösséget, felelőtlenséget és szabálytalanságot sugall, ami előbb-utóbb a munkamorált is megrendíti. Egy rendezetlen iroda látványa – túlcsorduló szemetesek, elhanyagolt berendezések vagy koszos közös terek nem csupán esztétikai probléma, hanem meghatározza az első benyomást, ami a legfontosabb lehet; nem beszélve arról, hogy egy cégtulajdonosra, vezetőségre milyen fényt vet ez az üzleti partnerek, vagy akár a konkurencia előtt.

 

Ezzel szemben a rendszeresen tisztán tartott és tudatosan kialakított munkakörnyezet számos előnnyel jár: csökkenti a betegségek terjedését, javítja a mentális fókuszt, növeli a kreativitást, erősíti a munkáltató iránti bizalmat, és fokozza a szociális kohéziót. Az olyan elemek, mint a zöld növények, relaxációs zónák vagy ergonomikus bútorok tovább mélyítik ezt a pozitív hatást. Egy rendezett tér strukturálja a gondolatokat is, így segít leküzdeni a stresszt és növeli a kontrollérzetet.

 

A tisztaság tehát nem csupán higiéniai elvárás, hanem stratégiai eszköz: a dolgozói jóllét és a vállalati hatékonyság fenntartásának egyik legalapvetőbb pillére. Nem kérdés, hogy szükség van takarításra, a kérdés csak az, hogyan oldjuk meg: saját erőforrásból vagy professzionális segítséggel, főleg egy nehezen takarítható, nagy irodaház esetén évente akár 1-2 alkalommal fontos lehet átfogó nagytakarítást végezni. A döntés meghozatalakor érdemes figyelembe venni, hogy a munkakörnyezetbe fektetett energia nem költség, hanem befektetés a hosszú távú sikerbe.

 

Felhasznált források:
https://en.wikipedia.org/wiki/Broken_windows_theory
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S027795361830649X
https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/07418825.2017.1374434
https://cleanworkspaces.co.uk/news-item2
https://news-archive.exeter.ac.uk/2014/september/title_409094_en.html

További Cikkeink

Gratulálunk futóbajnokainknak!


Hatalmas tapsot érdemelnek kollégáink, akik a hétvégén fantasztikus teljesítményt nyújtottak az Újpesti Félmaratonon! Nagyon büszkék vagyunk rátok, hogy nemcsak a munkában, hanem a sportban is ilyen kitartóan és lelkesen helytálltok!

Részletek

Megint érmekkel tért haza Kóródi István kollégánk!


Súlylökésben ezüst, gerelyhajításban és diszkoszvetésben pedig bronzérmet szerzett munkatársunk, Kóródi István a Szervátültetettek és Művesekezeltek Európa-bajnokságán! Ezúttal Lisszabonban versenyzett a Prizma Csoport támogatásával, az 56 fős magyar csapat részeként. A felkészülés időszakában készítettünk vele interjút!

Részletek

Sikeres vizsgát tettek a vállalkozási ügyviteli ügyintéző képzésünk tanulói!


Örömmel osztjuk meg, hogy a Prizma Csoport által indított vállalkozási ügyviteli ügyintéző képzés sikeresen lezárult! Résztvevőink nemrégiben tettek sikeres záróvizsgát, és ezzel értékes tudással, új készségekkel, valamint anyagi elismeréssel gazdagodtak.

Részletek

Hogyan működik egy szakértő facility management cég 24 órás ügyfélszolgálata?


A Prizma Csoportnál ügyfeleink számára 24 órás elérhetőséget biztosítunk, így bármilyen műszaki meghibásodást, havária helyzetet azonnal kezelni tudunk. A létesítményüzemeltetési piacon az elsők között vezettünk be ilyen, direkt kommunikációs ügyféltámogatást, amiben mostanra már több mint tízéves tapasztalatunk van.

Részletek

Hogyan könnyíti meg egy CAFM szoftver az üzemeltető mindennapjait?


Az ingatlankezelés és a létesítményüzemeltetés területe számos kihívást és összetett feladatot tartalmaz: Karbantartások ütemezése, hibajegyek kezelése, alvállalkozók koordinálása, költségvetések követése és riportok készítése. Egy modern CAFM (Computer-Aided Facility Management) szoftver azonban jelentősen megkönnyítheti az üzemeltetési szakemberek mindennapi munkáját, és strukturáltabbá, átláthatóbbá és hatékonyabbá teszi a folyamatokat az ügyfelek számára is. De pontosan hogyan is segít egy ilyen rendszer?

Részletek